Verslag 3: oversteek naar Canarische eilanden

Op woensdag 9 december is het dan zover.

We doen nog de laatste klussen zoals het voltanken van de water- en dieseltanks (resp. 550 en 300 liter) en kopen een reservetank gas. We hebben afscheid genomen van onze vrienden in de haven en boodschappen gedaan. Op de valreep krijgen we van Klaas en Carla van de Noorderzon, omdat zij naar Nederland gaan en te veel hebben ingekocht, 2 geconfituurde eendenbouten en een quiche. 

Vertrek 12.00 uur, we worden uitgezwaaid door onze Britse en Nederlandse vrienden en tuffen vol gezonde spanning de zee op. Na 2 uur motoren gaat het waaien en hijsen we de zeilen. Koers 180’ (zuid), 550 mijl te gaan naar Arrecife, Lanzarote. We hebben een prachtig weerbericht; max 20 knopen wind, dit is 5 bft, golven max 2 meter, mogelijk wat windstilte de laatste dag. Het is half bewolkt en we zeilen met een snelheid van 6,5 knoop, dit is ca.12 km per uur (dat lijkt langzaam maar we houden het wel 24 uur per dag vol!).

We kruisen de route met grote vrachtschepen en, het lijkt geen toeval, er komen de eerste 24 uur maar liefst 6 schepen heel dicht bij ons in de buurt. Als zeiljachtje hebben we voorrang maar zij zijn wel erg groot. We roepen ze op met de marifoon om te vragen of ze ons op hun radar zien, ze antwoorden vriendelijk van wel en wijken uit. 

s ‘Nachts zien we een prachtige sterrenlucht en een klein maansikkeltje, dat helaas elke dag kleiner wordt. Overdag veel bewolking met soms de zon. Iedere dag zien we wel een koppel dolfijnen die even kort komen kijken en weer doorzwemmen. 

De tweede dag zakt de wind er even uit en gaan we te langzaam. Ik heb zin in een warme douche dus starten we de motor om het boilerwater op te warmen. Maar grote pech, na 45 min. stopt de motor ermee! Balen, we denken dat het, ondanks alle moeite, aan vuile diesel ligt. Maar het gaat snel weer lekker waaien en we hebben een zeilboot dus voorlopig niet getreurd. Echter zonder motor hebben we misschien te weinig elektriciteit. De nieuw geïnstalleerde zonnepanelen doen weinig bij bewolkt weer. En bij aankomst in Arrecife zullen we een sleepje nodig hebben om de haven in te komen. 

Maar zoals gezegd, we varen lekker door. We hebben een ritme gevonden in het wachtlopen, Geert vooral in de nacht met regelmatig 30 minuten-slaapjes. Aan het einde van de nacht neem ik het over. Lekker want ik houd ervan om het licht te zien worden. Overdag slaapt Geert veel. Op aanraden van onze dochter heb ik podcasts gedownload en ik geniet ervan. Heerlijk naar de afleveringen luisteren en staren over zee, dit is bij lichte zeeziekte fijner dan lezen. De rust en ruimte op het water wisselen we af met sms’en met vrienden en familie via onze Iridium satelliettelefoon. Onze nieuwe zeilen staan er prachtig op, Avalon zeilt heerlijk rustig. En iedere dag wordt het een graadje warmer, van 16’C in Portugal naar 20’, heerlijk.

De derde nacht maakt Geeft mij om 2.00 uur wakker, “Judith, kom helpen, het lummelbeslag ( dit is de bevestiging van de giek aan de mast) is losgegaan”. Gelukkig een rustige zee en windje van achteren, na 5 kwartier hebben we het provisorisch gemaakt (zie blog van  Geert ) en vervolgen onze route. De spanning in de net nieuwe accu’s loopt gestaag terug. Met name de elektrische stuurautomaat vraagt veel stroom. Met het uitbomen van de kluiver/genua (ook wel melkmeisje-zeilen genoemd) vermindert de druk op het roer en stuurt ze rustiger en dus economischer .

Een paar uur voor aankomst wil Geert nog één keer proberen om de motor aan de praat te krijgen. Het zou ook een luchtblokkade in de dieselleiding kunnen zijn. Met de handleiding erbij, stap voor stap, wordt de hele leiding langsgelopen en ontlucht. Als ik probeer te starten springt ie direct aan. Het harde geronk uit het geopende motorruim klinkt als muziek in de oren. De verwachte windstilte ter hoogte van Lanzarote blijft uit, er komt een pittig windje tegen te staan maar wij zetten de motor niet meer uit. Vrolijk tuffen we einde middag van de 4de dag op eigen kracht de haven van Arrecife binnen en niet veel later drinken we bier met onze vrienden. Richard en Fadwa , eigenaren van zeilschool Atlantic Sailing. De komende dagen zullen we veel tijd samen doorbrengen met lekkere etentjes, bezoek aan grotten en mooie wandelingen. Fijn om bij te praten met ze.

Op 18 december vertrekken we om in 4 dagtochten naar Gran Canaria te varen. Daar zullen we kerst en oud en nieuw vieren.