Verslag 2: november 2020

De afgelopen weken hebben we vooral besteed aan klussen en verbeteringen aan de boot.

Avalon moet niet alleen vaarklaar, betrouwbaar en veilig zijn, maar ze moest van binnen ook nog wat gezelliger gemaakt worden. Wat hebben we zoal gedaan:

Het in orde maken van de juiste registratie om bij de haven-autoriteiten in het buitenland aan te kunnen tonen dat Avalon van ons is. Dat viel nog niet mee, maar gelukkig kregen we hulp van Doeve makelaars uit Vlaardingen bij het wijzigen van de gegevens in het kadaster. Nu hebben we een officiële  Kadasterregistratie, een aankoopbewijs en verzekeringspapieren. Hiermee hopen we de Canarische eilanden (Spanje) en andere landen zonder problemen aan te kunnen lopen.

Aanschaf en installatie van Iridium satelliettelefoon, zodat we ook midden op zee weerberichten kunnen downloaden, korte berichtjes kunnen ontvangen en kunnen bellen.

Aanschaf en installatie van AIS (Automatisch IdentificatieSysteem) waarmee we locatie en koers van andere schepen kunnen zien, we zelf gezien worden en dat ons waarschuwt wanneer onze koers onveilig is i.v.m. andere schepen.

Twee overloopbare zonnepanelen van totaal 220 Watt op het kajuitdak. Vooral belangrijk als we wat langer voor anker liggen en meerdaagse tochten varen. Vooral het netjes wegwerken van de bedrading kostte veel tijd.

De mast in voor een nieuw vlaggenlijntje, vervanging ledlamp driekleurentoplicht en controle.

Het laten verchromen van 8 lieren door een bedrijfje in Portimão, het oog wil ook wat. En dus meteen ook tijd voor schoonmaken en opnieuw oliën van binnenwerk.

Slaapkamerdeurtje lakken, plaatsen en handgreep erop.

Vervanging van de accu’s. Deze waren tijdens onze lange afwezigheid deze zomer helaas leeggelopen en daardoor definitief kapot: 2 accu’s van 230Wh, in serie geplaatst tot een 24 Volt systeem.

Veiligheidsbanden aanbrengen door de gangboorden om onderweg op zee veilig aangelijnd naar het voordek te kunnen lopen.

50 meter ankerketting ontdoen van aanslag en kalk zodat deze zonder haperen over de schijf van de gloednieuwe elektrische ankerlier loopt.

Vervanging van alle zeilen (kluiver, kotterfok en grootzeil). De oude zeilen waren te bol en waarschijnlijk ook niet sterk genoeg meer. We hebben gekozen voor witte in plaats van de oude bruin-rode zeilen.

Nieuwe lijnen voor het reven (verkleinen) van het grootzeil.

Een slingerzeil en een slingerplank om ons bed en de bank in de kajuit om te kunnen bouwen tot zeevaste kooien.

Ook heeft de zeilmaker twee afdekzeiltje gemaakt die moeten voorkomen dat het binnen nat wordt bij regen en hoge golven van achteren.

Inrichting keukenkastjes met antislip, plank met verticale houtjes gemaakt zodat de borden en kommetjes niet rammelen op zee.

Aanschaf van reserveonderdelen motor: filters, V-snaren, onderdelen voor koelwaterpomp.

Aankleding kajuit voor de gezelligheid

Verbetering van de bedrading van de elektrische stuurautomaat

Vervanging van de grootschoot (lijn om grootzeil aan te trekken) met meer katrollen en dus meer vertraging, zodat ook een vrouw dit zeil kan aanhalen.

Onderhoud van het teakdek

Poetsen van RVS aan dek

 

Tussen het klussen door hebben we uitstapjes gemaakt. Twee dagen Albufeira en op de heenweg de prachtige Benagil grot bezocht. Wandelingen over het strand en rondom de lagune van Alvor. Verder vermaken we ons erg goed met de gezelligheid van andere zeilers, samen sporten, borrelen of uit eten.

 

Naar aanleiding van onze vorige update van de website kwamen er wat vragen, zoals: “wat zijn jullie vaarplannen?”

De bedoeling is begin december naar de Canarische eilanden te zeilen; een tocht van ongeveer 4 tot 5 dagen. We blijven hier de hele winter en zullen wat eilandhoppen. We hopen dat onze kinderen met vriend en vriendin tijdens de Kerst op bezoek kunnen komen. Na de winter varen we waarschijnlijk terug naar de Middellandse zee. Dan verwachten wij volgend najaar via de Canarische en Kaapverdische eilanden over te steken naar het Caribisch gebied.